Dieta proteinowa Dukana - kilka faktów o białkach

To, że to właśnie proteiny stały się podstawą diety Dukana nie jest przypadkiem. Nad pozostałymi składnikami odżywczymi (tłuszczami i węglowodanami) białko ma w kilku aspektach przewagę:

  • 30% energii z białek spalanych jest już w trakcie ich trawienia. Dla porównania, w przypadku tłuszczy jest to 12%, a węglowodanów 7%. Wynika to z budowy molekuł białka, które są ściśle ze sobą związane i wydatek energii jest konieczny do tego, by zerwać wiązania w procesie trawienia. To zaś sprawia, że jedząc białka, część przyjmowanych kalorii od razu zużywamy.
  • Białko jest niezbędne do przetrwania. O ile glukozę konieczną do pracy mózgu można pozyskać z tłuszczu, o tyle białka nie pozyskamy z innego składnika.
  • Wprawdzie 1 gram białek dostarcza tyle samo kalorii co cukier czy miód, ale są to kalorie mniej skoncentrowane. Ok 50% mięsa czy ryb stanowią białka przyswajalne - resztę wydalamy. To oznacza, że możemy więcej zjeść (objętościowo) jedząc produkty bogate w białka, niż bogate w mocno skoncentrowany cukier. To właśnie dlatego dieta odchudzająca Dukana nie sprawia, że czujemy się głodni.
  • Białko redukuje uczucie głodu. W swojej książce Dukan przedstawia tezę na temat zmniejszania się apetytu przy konsumpcji posiłków bogatych w białko. Dieta proteinowa ma więc działać również poprzez zmniejszenie apetytu - mimo iż możemy jeść co chcemy, nie chce się jeść.
  • Białka usuwają nadmiar wody z organizmu - temu właśnie, "osuszającemu" działaniu białek przypisuje się tak spektakularne efekty diety w pierwszych dniach jej stosowania. Białka usuwają nadmiar wody. Dlatego też w pierwszej fazie efekty diety lepiej widoczne są na kobietach, u których dochodzi do zatrzymania wody w organizmie.
  • Białka zwiększają odporność organizmu - przy każdej diecie organizm jest nieco osłabiony. Dieta proteinowa Dukana, dostarczając białek nie pozwala na obniżenie odporności organizmu.
  • Białko zapobiega wiotczeniu mięśni - dieta białkowa nie dopuszcza do tego, by ubytki masy odbywały się kosztem mięśni. Dzięki temu, skóra nie wiotczeje, a mięśnie nie zaczynają obwisać.